Konferencja „Opolno-Zdrój to przyszłość! Od konceptualnych plenerów do sprawiedliwej transformacji” wyniknęła z kilkuletniego zaangażowania grupy artystek i artystów związanych z Biurem Usług Postartystycznych w pracę ze społecznością Opolna-Zdroju. Podczas wydarzenia odbyły się pokazy, wystąpienia i panele dyskusyjne, w których wzięli udział przedstawiciele lokalnej społeczności; polscy, czescy i niemieccy aktywiści; ekspertki i eksperci oraz twórcy i badaczki działające w regionie.
Opolno-Zdrój to przyszłość!

Opolno-Zdrój to byłe miasteczko uzdrowiskowe, położone na skraju odkrywkowej kopalni węgla brunatnego „Turów”, w transnarodowym regionie Zgorzeleckim (Górne Łużyce), na styku granic Polski, Czech i Niemiec. Kiedyś miejsce znane z wód mineralnych i leczniczego błota, dzisiaj zmaga się ze społecznymi, ekonomicznymi, politycznymi i środowiskowymi konsekwencjami dekad działalności przemysłu wydobywczego.

W związku z międzynarodowym sporem wokół kopalni Turów i wciąż toczącymi się postępowaniami sądowymi, a także nieuchronnie zachodzącą w całej Europie transformacją energetyczną i widmem zamknięcia odkrywki stajemy w obliczu pytania o przyszłość – jak może wyglądać życie w Opolnie-Zdroju, i szerzej całym regionie, gdy nie będzie już zorganizowane wokół wydobycia węgla?

Konferencja Opolno-Zdrój to przyszłość! Od konceptualnych plenerów do sprawiedliwej transformacji wyniknęła z kilkuletniego zaangażowania grupy artystek i artystów związanych z Biurem Usług Postartystycznych w pracę ze społecznością Opolna-Zdroju. Podczas wydarzenia odbyły się pokazy, wystąpienia i panele dyskusyjne, w których wzięli udział przedstawiciele lokalnej społeczności; polscy, czescy i niemieccy aktywiści; ekspertki i eksperci oraz twórcy i badaczki działające w regionie. Uczestnicy rozmawiali o złożonej przeszłości, trudnej teraźniejszości i niepewnej przyszłości tego miejsca oraz o tym, jak z jego perspektywy wyglądają kwestie środowiskowych i społecznych kosztów przemysłu wydobywczego, kryzysu klimatycznego oraz transformacji energetycznej. Goście przyjrzeli się także działaniom realizowanym w Opolnie-Zdroju przez ostatnie 4 lata i dyskutowali, jak za pomocą narzędzi i praktyk (post)artystycznych można reagować na kryzys klimatyczny; pobudzać wyobraźnię i spekulować o przyszłości oraz wspierać procesy transformacji energetycznej, społecznej i kulturowej.

Dlaczego Opolno-Zdrój?

O miejscowości głośno zrobiło się głośno na początku 2021 roku, gdy czeski rząd zaskarżył w Trybunale Sprawiedliwości Unii Europejskiej decyzję o przedłużeniu wydobycia w odkrywce “Turów” do 2044 roku Oznaczało to zniknięcie z powierzchni ziemi połowy pełnego zabytkowej architektury uzdrowiskowej Opolna-Zdroju; eskalację problemów i napięć trapiących lokalną społeczność oraz dalsze zanieczyszczanie środowiska i degradowanie krajobrazu. Choć w 2022 roku rządy Polski i Czech oficjalnie podpisały ugodę, to spór o “Turów” wciąż trwa – w sądach toczą się postępowania dotyczące skarg składanych m.in. przez polskie organizacje klimatyczne i ekologiczne oraz niemieckie miasto Żytawa. Obecna koncesja kopalni jest ważna do końca 2026 roku. O dalszych losach odkrywki, Opolna-Zdroju i innych okolicznych miejscowości zdecyduje wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz kierunek, jaki w najbliższych latach przyjmie regionalna, polska i unijna polityka klimatyczna i energetyczna.

Opolno-Zdrój to także miejsce niezwykle istotne dla historii polskiej sztuki. To właśnie tam w lipcu 1971 roku, odbył się pionierski, pierwszy ekologiczny plener artystyczny pt. Ziemia Zgorzelecka 1971: Nauka i sztuka w procesie ochrony naturalnego środowiska człowieka. W sympozjum wzięły udział najważniejsze polskie artystki i artyści, naukowczynie, eksperci oraz przedstawiciele społeczności lokalnej – mieszkańcy miejscowości, górnicy, dyrekcja kopalni. Wydarzenie było w całości poświęcono problematyce ekologicznej, stając się jednym z momentów założycielskich dla rodzącej się wtedy w polskim świecie twórczym świadomości środowiskowej. Bezpośrednia bliskość kopalni, elektrowni i industrialnego krajobrazu oraz program pleneru inspirowały artystki i artystów do tworzenia ekologicznych wypowiedzi artystycznych, a także prowadzenia dyskusji na temat relacji człowieka i środowiska.

Biuro Usług Postartystycznych (Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana) od 2021 roku współpracuje ze społecznością Opolna-Zdroju, organizując zgromadzenia i rezydencje artystyczne, działania edukacyjne, warsztaty i wydarzenia integracyjne, które nawiązują do historycznego pleneru oraz starają się odpowiadać na wyzwania stojące przed miasteczkiem. BUP działa razem z aktywnymi w regionie badaczami i aktywistami klimatycznymi z Polski, Niemiec i Czech. Używa sztuki i kultury jako siły napędzającej dyskusje na temat trudnej przeszłości i niepewnej przyszłości tego miejsca oraz wspierającej trudny proces transformacji. Umożliwia artystom uważną i wrażliwą współpracę z lokalną społecznością oraz wykorzystujemy narzędzia artystyczne, twórczą wyobraźnię i metody spekulacji do wspólnego tworzenia wizji sprawiedliwej, zrównoważonej i pięknej przyszłości dla całego regionu. Czerpie z bogatej historii i unikalnych cech Opolna-Zdroju – jego przeszłości jako uzdrowiska i ośrodka turystycznego, długiego okresu socjalistycznej modernizacji opartej o górnictwo i przemysł, ponadnarodowego charakteru regionu, a także wspomnień i działań z pleneru z 1971 roku. Głównym celem działań BUP w Opolnie-Zdroju jest wzmocnienie współpracy ponadnarodowej, wsparcie społecznych i kulturowych aspektów procesu sprawiedliwej transformacji regionu oraz wytworzenie wraz z mieszkańcami miejscowości możliwej wizji przyszłości dla tego miejsca.

Biuro Usług Postartystycznych to jednostka funkcjonująca w ramach struktury Fundacji Nowej Kultury Bęc Zmiana, której celem jest wspieranie działaniami artystycznymi ruchów społecznych i politycznych oraz wzmacnianie różnych form aktywizmu.

Projekt zrealizowany pod opieką Fundacji Nowej Kultury Bęc Zmiana dzięki wsparciu finansowemu Sigrid Rausing TrustEuropean Cultural Foundation, we współpracy ze Stowarzyszeniem „Na Trójstyku”Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.

 

 

 

 

 

 

 


 

Opolno-Zdrój to przyszłość! Od konceptualnych plenerów do sprawiedliwej transformacji, 2024, fot. Karolina Pawelczyk

Opolno-Zdrój to przyszłość! Od konceptualnych plenerów do sprawiedliwej transformacji, 2024, fot. Karolina Pawelczyk

Opolno-Zdrój to przyszłość! Od konceptualnych plenerów do sprawiedliwej transformacji, 2024, fot. Karolina Pawelczyk

Opolno-Zdrój to przyszłość! Od konceptualnych plenerów do sprawiedliwej transformacji, 2024, fot. Karolina Pawelczyk

Opolno-Zdrój to przyszłość! Od konceptualnych plenerów do sprawiedliwej transformacji, 2024, fot. Karolina Pawelczyk

Opolno-Zdrój to przyszłość! Od konceptualnych plenerów do sprawiedliwej transformacji, 2024, fot. Karolina Pawelczyk

Opolno-Zdrój to przyszłość! Od konceptualnych plenerów do sprawiedliwej transformacji, 2024, fot. Karolina Pawelczyk

Opolno-Zdrój to przyszłość! Od konceptualnych plenerów do sprawiedliwej transformacji, 2024, fot. Karolina Pawelczyk

Opolno-Zdrój to przyszłość! Od konceptualnych plenerów do sprawiedliwej transformacji, 2024, fot. Karolina Pawelczyk

Opolno-Zdrój to przyszłość! Od konceptualnych plenerów do sprawiedliwej transformacji, 2024, fot. Karolina Pawelczyk

 

Harmonogram konferencji:

Piątek, 6 grudnia

18:00-19:30
Wprowadzenie: Opolno-Zdrój to przyszłość! Od konceptualnych plenerów do sprawiedliwej transformacji
Gościnie: Anna Wilczyńska, Bogna Stefańska i Jakub Depczyński
Moderatorka: Bogna Świątkowska

20:00-21:00
Performans audiowizualny: Kubeczek. Legenda o Opolnie-Zdroju
Autorki: Weronika Zalewska, Mateusz Kowalczyk, Maciej Kwietnicki i Alicja Kochanowicz

Sobota, 7 grudnia

11:00-12:30
Panel 1: Działania postartystyczno-społeczno-etnograficzne w postprzemysłowej rzeczywistości
Gościnie: Diana Lelonek; Tomasz Rakowski; Anna Ptak, Julia Ciunowicz i Maja Janczar
Moderator: Kuba Szreder

12:45-14:15
Panel 2: Spekulatywna fabulacja jako metoda poznawania rzeczywistości społecznej
Gościnie: Jaśmina Wójcik i Weronika Zalewska
Moderatorka: Katarzyna Kasia

14:15-15:15
Przerwa na obiad

15:15-16:15
Przerwa relaksacyjna: Grunt to ciało
Autorka: Paulina Woźniczka

16:15-17:45
Panel 3: Wizje transformacji i możliwe przyszłości
Goście: Ola Arent i Milan Sterec
Moderator: Jakub Depczyński

18:00-19:30
Panel 4: Utopistyka wobec krachu antropocenu
Gościni: Ewa Bińczyk
Moderator: Sebastian Cichocki

19:30-20:30
Przerwa na kolację

20:30-22:00
Zakończenie: Muzyczne transformacje
Didżej: czuly

W trakcie konferencji odbyła się wystawa “Pomiędzy byciem a niebyciem”, przygotowana przez kolektyw KWKO (Maciej Kwietnicki i Alicja Kochanowicz), którą można było zobaczyć w dniach 6-10 grudnia, w budynku Laboratorium w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Prace prezentowane na wystawie stworzyli najmłodsi mieszkańcy Opolna-Zdroju, w ramach cyklu warsztatów z fotografii analogowej, organizowanych podczas plenerów postartystycznych Biura Usług Postartystycznych od 2021 roku.
Wystawa została zrealizowana w ramach naboru projektów artystycznych “Otwieramy się!”.

 

Prelegentki i prelegenci:

Anna Wilczyńska (Stowarzyszenie „Na Trójstyku”, była sołtys Opolna-Zdroju)
Bogna Stefańska (Biuro Usług Postartystycznych)
Jakub Depczyński (Biuro Usług Postartystycznych)
Bogna Świątkowska (Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana)
Weronika Zalewska (niezależna artystka)
Mateusz Kowalczyk (niezależny artysta)
Maciej Kwietnicki (niezależny artysta)
Alicja Kochanowicz (niezależna artystka)
Diana Lelonek (Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich, ASP Warszawa)
Tomasz Rakowski (Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UW)
Anna Ptak (Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UW)
Julia Ciunowicz (niezależna artystka)
Maja Janczar (niezależna artystka)
Kuba Szreder (Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich, ASP Warszawa)
Jaśmina Wójcik (niezależna artystka)
Katarzyna Kasia (Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich, ASP Warszawa)
Paulina Woźniczka (niezależna artystka)
Ola Arent (architektka krajobrazu)
Milan Sterec (Stowarzyszenie mieszkańców Uhelná)
Ewa Bińczyk (Wydział Filozofii i Nauk Społecznych, UMK)
Sebastian Cichocki (Biuro Usług Postartystycznych, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie)
czuly (HYPER4YA)

 

Wstęp wolny.

Dorzucam się!

Wspieram kulturę współczesną z Bęc Zmianą

Wybierz kwotę wsparcia
Inna kwota