Celem wystawy, koncertów i konferencji, których pomysłodawcami i kuratorami są Monika Pasiecznik i Sławomir Wojciechowski, było skonfrontowanie tez książki Harry’ego Lehmanna Rewolucja cyfrowa w muzyce. Filozofia muzyki z konkretnymi realizacjami artystycznymi.
REWOLUCJA CYFROWA MUZYKI
Materiały promocyjne. Projekt: Olek Modzelewski / www.olekmo.pl

Czas: 27-28.11.2015
Miejsce: Warszawa, Narodowy Instytut Audiowizualny

rewolucjacyfrowa.beczmiana.pl

Celem wystawy, koncertów i konferencji, których pomysłodawcami i kuratorami są Monika Pasiecznik i Sławomir Wojciechowski, było skonfrontowanie tez książki Harry’ego Lehmanna Rewolucja cyfrowa w muzyce. Filozofia muzyki z konkretnymi realizacjami artystycznymi.

Powszechna dostępność mediów elektronicznych w praktyce kompozytorskiej i wykonawczej stworzyła nową sytuację w muzyce. Rewolucja cyfrowa doprowadziła do jej demokratyzacji, a także do redefinicji pojęcia dźwięku i nowości w nowej muzyce. Skonceptualizowała też sposób jej tworzenia i odbioru. Wreszcie spowodowała przesunięcie zainteresowania twórców z eksperymentów czysto dźwiękowych w stronę relacji muzyki ze światem zewnętrznym. Łączenie muzyki z elementami obcymi, a więc tekstami, filmem, konceptami, gestami scenicznymi, jeszcze nigdy nie było tak proste.

Punktem wyjścia dla projektu Rewolucja cyfrowa muzyki jest książka niemieckiego filozofa Harry’ego Lehmanna Rewolucja cyfrowa w muzyce. Filozofia muzyki, opisująca estetyczne i instytucjonalne konsekwencje przemian technologicznych w nowej muzyce. Od czasu ukazania się wersji niemieckiej w 2012 roku pozostaje ona przedmiotem kontrowersji. Sceptycyzmowi części środowiska towarzyszy entuzjazm młodych kompozytorów, przedstawicieli pokolenia „cyfrowych tubylców”, których twórczość Lehmann opisuje.

Idea projektu, na który złożyły się: wystawa, dwa koncerty oraz wykłady, to konfrontacja tez książki z konkretnymi realizacjami artystycznymi. Na wystawie pokazane zostały kompozycje w formie wideo, ukazujące różne sposoby wykorzystania tego medium w muzyce. Na dwóch koncertach kameralnych zabrzmiały utwory „cyfrowych tubylców” muzyki, w tym słynny performans Johannesa Kreidlera Fremdarbeit, podejmujący temat globalnego rynku pracy oraz wyzysku w kontekście twórczości artystycznej. Okazją do dyskusji o możliwościach i dylematach nowej muzyki w kontekście rewolucji technologicznej była konferencja z udziałem zagranicznych gości, wśród których nie zabrakło Harry’ego Lehmanna.

 

PROGRAM:

 

PIĄTEK, 27.11.2015

godz. 19: WERNISAŻ WYSTAWY (czynna do 13 grudnia)

Simon Steen-Andersen (*1976) – Run Time Error (2009) 10’
Antón Wassiljew (*1984) – #11: serialism 2.0 (realisation 3): new national anthem of russia (2013) 13’
Felipe Continentino (*1992) – Jones’ Big Ass (2015); Drum Interpretation of the Classic Dialog between Tom Cruise and Jack Nicholson from the Movie „A few good men” (2013); Drum Interpretation of Family Guy’s Fast Talking High Trousers (2014);  4’
Patrick Frank (*1975) – The Law of Quality (2010) 3’
Daniel Ott (*1960) / Reinhardt Manz (*1951) – Hafenbecken I&II (2006-2007) 52’

godz. 20: KONCERT

Matthias Kranebitter (*1980) – nihilistic study no. 7 (2014) 15’ na flet, skrzypce, wiolonczelę, keyboard, obój, klarnet, saksofon i elektronikę
Simon Steen-Andersen (*1976) – Study for string instrument #1 (2009) 6’ na skrzypce i wiolonczelę
Simon Steen-Andersen (*1976) – Study for string instrument #2 (2011) 5’ na skrzypce i pedał whammy
Leah Muir (*1978) – Paganinis Streichquartett für Bernhard Lang 15’ (2012), wideo
Rafał Ryterski (*1992) – Względności Chronosa (2015) 13’
na akordeon i sampler
Johannes Kreidler (*1980) – Fremdarbeit (2009) 15’ na flet, keyboard/sampler, perkusję, wiolonczelę i moderatora

Wykonawcy: ad hoc ensemble (Ewa Liebchen – flet, Miłosz Pękala – perkusja, Emilia Sitarz – keyboard/sampler, Anna Kwiatkowska – skrzypce, Mikołaj Pałosz – wiolonczela, Pablo Sánchez-Escariche – saksofon, Marta Januchta – obój, Mateusz Rajkowski – klarnety, Przemysław Wojciechowski – akordeon).

Marta Kluczyńska – dyrygentka
Wojtek Błażejczyk – reżyser dźwięku
Johannes Kreidler – moderator

 

SOBOTA, 28.11.2015

godz. 16: KONFERENCJA (w jęz. angielskim)

16:00 – 16:45  Sebastian Berweck (*1971) – Decay and Resurrection – Working with electroacoustic scores (Rozpad i powrót: praca z partyturami elektroakustycznymi)
16:45 – 17:30  Matthias Kranebitter (*1980) – Digital Carnival (Cyfrowy karnawał)
17:30 – 18:15  Johannes Kreidler (*1980) – Conceptual Approach to Music (Konceptualne podejście do muzyki)
18:15 – 19:00  Harry Lehmann (*1965) – The New Music Discourse in the Wake of the Digital Revolution (Dyskurs Nowej Muzyki w kontekście rewolucji cyfrowej)
19:00 – 19:30  Dyskusja z gośćmi i publicznością – prowadzenie Monika Pasiecznik i Sławomir Wojeciechowski

godz. 20: KONCERT

Brigitta Muntendorf (*1982) – Public Privacy #2: Piano Cover (2013) 10’
na keyboard i wideo
Jagoda Szmytka (*1982) – GAMEBOY (2014) 15’ na sampler, głos i wideo
Terry Riley (*1935) – Keyboard Study #1 (1966) 15’ na keyboard, z wideo Thomasa Ploentzke i Jana-Petera E.R. Sonntaga
Joseph Kudirka (*1978) – Sebastian Berweck plays the Keyboard (2011) 3’ na keyboard
Simon Steen-Andersen (*1976) – Mono (Autotune Study and Nachgesang) (2014) 7’
na męski głos, keyboard i elektronikę
Sergej Maingardt (*1982) – It’s Britney, bitch (2014) na sampler i live wideo

Wykonawcy: Sebastian Berweck – keyboard/sampler, Wojtek Błażejczyk – reżyser dźwięku

Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny.

Organizator: Fundacja Bęc Zmiana
Partnerzy: Narodowy Instytut Audiowizualny, Instytut Goethego, Austriackie Forum Kultury

Projekt zrealizowany dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.